Tuesday, August 24, 2010

sabar

'sabar itu sebahagian daripada iman'

bukan mudah mendidik diri untuk mnjadi seorang yg sangat sabar dan redha. sifat mahmudah  ini sbenarnya sudah smulajadi berada dalam diri manusia, namun setiap manusia punya level sabar yang berbeza-beza mengikut amal dan tingkahlaku masing-masing. 

Menurut Al-Imam Abdullah Al-Haddad melalui buku beliau 'Kitab Risalatul Mu'awanah', kesabaran boleh dibahagikan kepada 4 bahagian utama. Bahagian-bahagian tersebut ialah :
1) Kesabaran untuk membuat ketaatan
2) Kesabaran dalam menahan diri dari kemaksiatan
3) Kesabaran atas perkara-perkara yang dibenci
4) Kesabaran atas nafsu dan syahawat

Mengenai hal ini Rasulullah SAW pernah bersabda, “Menakjubkan perihal orang yang beriman. Sesungguhnya setiap perkara dalam urusannya (orang mukmin) semuanya adalah baik baginya dan tidak berlaku hal yang demikian melainkan ke atas mereka yang beriman. Jika dia ditimpa kesusahan dia bersabar maka yang demikian adalah baik baginya dan jika dia didatangkan kemudahan dia bersyukur maka yang demikian adalah baik baginya.” Hadis diriwayatkan oleh Imam Muslim (7425)

credit to darussyifa.org
Ya Allah, aku sendiri tidak dapat mengawal kesabaranku. aku tak dapat mengawal amarahku apabila dilanda musibah dan ujian dariMu. rendahnya peribadiku dibandingkan dengan akhlak junjungan Rasulullah SAW. kadang2 hilang pen sebatang kat opis pon tak dapat kawal sabar kan. sabar, sabar, sabar. alahai, jauhnya standard kita utk capai akhlak para sahabat, apatah lagi akhlak Rasulullah SAW.

kes buang anak, dera isteri dan anak, merogol insan yg tidak berdosa; ini semua adalah ujian di mana kita gagal untuk menangani sifat sabar itu dengan lebih baik. kejadian jenayah syariah yg tinggi  juga seperti berkhalwat, berjudi, tidak berpuasa di bulan ramadhan, lelaki berlagak perempuan (pondan) dan sebagainya boleh dielakkan sekiranya sifat sabar ini menjadi teras dan sebati dalam routine kehidupan kita seharian.

semoga kita terus diingati dan mengingati sesama kita, insyaAllah.

"sebarkan ilmu, walau satu ayat"

No comments:

Post a Comment