Sunday, September 26, 2010

budaya yang membimbangkan!

seperti biasa, tradisi turun temurun mengadakan open house atau rumah terbuka kini sudah setat. amalan kunjung mengunjung dan ziarah menziarahi tidak dilupakan bagaikan sudah mnjadi kewajipan tiap kali tibanya syawal. namun amalan yang digalakkan oleh islam ini tidak hanya semestinya pada bulan syawal, namun bulan-bulan yang lain juga boleh diamalkan supaya hubungan silturrahim dapat dikekalkan dan dicantum erat.

semalam, ari sabtu saja aku telah terima 7 undangan yang dijempot oleh rakan2 serta sahabat handai. tapi aku dapat pergi 3 tempat sahaja. arini, ahad, ada la dua tiga tempat yang dijempot. tapi kena pikirkan dulu la, tak semua jmpotan dapat aku penohi. kalo bujang dulu boleh la aku lenjan sume, skang ni, xdpt la, hehe.

bagaikan tiada noktah, ibadat MAKAN ku semakin berleluasa. dengan musim perayaan aritu, ditambah dengan open house yang telah dan akan datang ni, ape la nk jadi dgn nasib perot ku kan? bukan takut gmok atau buncit, tapi kenyataannya, kesihatan yang tak menentu tu boleh menyebabkan rasa x sedap je. nak buat apa pun tak boleh. sebab tu, kalo pergi open house, mkn skit2 je. jgn nak melantak sumenye. kalo ikut nafsu ni, sume nak rasa, haha.

tradisi turun temurun
so, berdirinya saya di sini, ingin saya tegaskan, makan lah secara iman dan amal, haha. jangan melantak sesuka hati je. jaga kesihatan, kalo boleh buat pose 6 tu,hehe. ckp kat orang diri sendiri buat ke idak ni. kalo umah pertama da melantak banyak, kompom umah keduaxmkn da. so kena bajet la ruang dalam perot tu, ok! jgn jadi mcm ni...


ok la. tapi pape pon, kalo ad open house jgn takut2 nk ajak aku, insyaAllah ade masa aku g umah korang k! kpd kengkawan dan sedara mara yg da jmpot, tp tak smpat nak g, mintak maaf bebanyak k. insyaAllah next time kita raikan!

No comments:

Post a Comment