Thursday, October 14, 2010

1malaysia, hanya pada nama?

1malaysia; konsep yang masih samar-samar pada jiwa setiap rakyat negar kita. aku sendiri tak brape nak paham sangat. cuma apa yang aku tau, konsep keseluruhan rakyat malaysia dan melibatkan semua kaum di negara kita. cumanya, sejauh manakah aplikasi 1malaysia ini diamalkan oleh rakyat negara kita?

"hari selasa yang lepas, aku telah ditimpa musibah kecil dari Allah. moto aku buat hal tepi jalan. rantai terlucut dari spoketnya. memandangkan takda spare part yang mencukupi, maka aku pon meneleponlah no yg tertera di tepi2 jalan tu untuk datang membantu aku.

sedang aku menunggu si runner tu dtg tlg aku, tba2 je terdengar bunyi motor jatuh, depan mata aku dia tergolek-golek mcm aksi stun kat tv tu! putih semacam mamat ni, bermotor besar. lalu dia pon menjerit dan melalak kesakitan. aku pon yg kebetulan ada kat situ pon pegilah menengoknya. ramai la sukarelawan yg menunggang motor turut sama membantu aku membantu mamat ni tadi.

maka telah ditakdirkan atas diriku ini untuk menyaksikan kejadian itu depan mata. mamat ni tadi, telah patah tangan sebelah kanan dia, sebab tersalah landing masa jatuh tu. mujur tak ade kecederaan yang lain menimpa dia. dia pon masih boleh berjalan lagi, tapi muka ketat la, sakit tu! ini semua angkara pasir yang ada kat tengah2 jalan tu, menyebabkan kejatuhannya tadi. tapi dah takdir dia nak eksiden kan."

tapi, apa yang aku nak highlight kan kt sini, bukan pasal eksiden tu, tapi disebalik kejadian eksiden. mamat yang eksiden tu, adalah lelaki berbangsa cina. yang bestnya, lelaki berbangsa india yang berenti masa eksiden tu, dengan sepantas kilat tolong teleponkan ambulans supaya cepat sampai, dan seperti biasa, tukang membantu ramai-ramai ni, sekali dengan tukang tengok (termasuk aku la), adalah kaum melayu. walaupun bukan kaum sejenis dengan mereka yang eksiden, tapi sikap bantu membantu, dan belas kasihan inilah sebenarnya membuatkan semangat sesama kita rakyat malaysia sangat megah dan hebat!

kalau nak diikutkan sifat perkauman yang menebal, aku kira, mamat cina tadi menanges sampai ke tengah malam la jawabnya. sbb mana ada org cina nek moto2 mlm2 camni nek heway. suma melayu dgn india je. daripada saat dia terjatuh, sehinggalah dia dimasukkan dalam ambulans tu, sumenya berjalan lancar hasil muafakat dan aspirasi kaum melayu dan india,ade la skit2 budak sabah tu tolong2. 


bukan ke bagus kalau ini semangat 1malaysia yang kita dukung? bukan dengan 1malaysia ni asik nak mintak bukan2 je. kaum ni nak mcm ni, kaum tu nak macam ni. mengambil kesempatan namanya. kesamarataan dan keadilan sesama kaum tak boleh diusik selagi perlembagaan negara berdiri megah atas undang-undang malaysia. melayu ada hak dia, cina ada hak dia, dan begitu juga dengan india. hormatilah agama dan bangsa sesama kita. dalam islam pon ade ajar, jangan memusuhi org bukan islam selama mana dia berbuat baik dengan kita. barulah boleh tunjuk islam tu cantik dan indah. insyaAllah sama-sama kita amalkan!

No comments:

Post a Comment